Zastanawialiście się kiedyś jakie są różnice pomiędzy woskami a powłokami?
Tym wpisem pragniemy rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego właśnie tematu…
Chcąc zadbać o bezpieczeństwo i piękny wygląd Waszego samochodu, bardzo często zastanawiacie się , w jaki sposób zabezpieczyć lakier. O ile część z Was prawdopodobnie zna odpowiedź, o tyle dla innych to całkowicie obcy temat. Dlatego rozwiewając wszelkie wątpliwości podpowiadamy, że najskuteczniejszymi sposobami są : zastosowanie wosku ochronnego lub nieco bardziej trwałego rozwiązania : powłoki kwarcowej/ ceramicznej. Czym w takim razie różnią się te sposoby?
Po pierwsze należy odpowiedzieć sobie na pytania, jak efekt chcemy uzyskać, w jaki sposób użytkujemy samochód, po jakich terenach głównie jeździmy, czy regularnie pielęgnujemy samochód i ile czasu możemy na to poświęcić?
Wosk samochodowy- czym jest?
Wosk samochodowy jest znanym od dawna produktem, który pozwala zabezpieczyć lakier samochodu. Jako najprostszy w użyciu jest chętnie wybieranym produktem przez wielu posiadaczy aut, ponieważ pozwala ochronić pojazd przed czynnikami zewnętrznymi oraz zachować połysk oraz wydobyć głębię koloru karoserii. Podstawowym składnikiem wosków samochodowych jest wosk Carnauba, który jest pozyskiwany z liści palmy — Copernicia cerifera, rosnącej w Brazylii. Występuje jako twarde żółto-brązowe płatki. Klasyfikuje się go pod względem klasy czystości – T4, T3 i T1, , co pozwala ustalić i dobrać najlepszy gatunek Carnauby do produkcji wosku przeznaczonego do pielęgnacji samochodowej / autodeteilinogej.
Wosk Carnauba jest bardzo twardy woskiem, co sprawia, że musi być łączony z innymi woskami i olejkami , które pozwolą uzyskać odpowiednią smarowność, ułatwiając aplikację produktu. Carnauba stanowi ok. 30% zawartości większości wosków naturalnych , a w przypadku ekskluzywnych wosków jej zawartość sięga ok. 50%.
Innym rodzajem są woski hybrydowe i syntetyczne. Te wzbogacone o różnego rodzaju składniki syntetyczne m.in. PTFE, SiO2 i polimery, zwiększają trwałość wosków oraz wzmacniają odporność na działanie czynników zewnętrznych.
Dobrym zbiegiem stosowanym przez producentów wosków jest dodawanie do nich substancji zapachowych, co wpływa na przyjemniejszą ich aplikację.
ZALETY:
- Łatwość i szybkość aplikacji
- Brak konieczności aplikowania w specjalnie przygotowanym miejscu ( można to robić na dworze ).
- Uzyskanie połysku i głębi koloru lakieru.
- Zapewnienie efektu „hydrofoby” ( tworzenie malutkich kropelek wody podczas deszczowej pogody)
- Maskowanie drobnych niedoskonałości karoserii
WADY:
- Stosunkowo niewielka trwałość (od kilku tygodni do kilku miesięcy)
- Przed nałożeniem wosku, konieczne jest zastosowanie pian aktywnych i szamponów o neutralnym pH.
- Niewielka odporność na działanie czynników zewnętrznych ( atmosferycznych, mechanicznych) oraz agresywnej chemii.
- Często brudzą elementy plastikowe i gumowe.
Czym różni się POWŁOKA KWARCOWA/CERAMICZNA?
Powłoka kwarcowa/ceramiczna to najbardziej zaawansowany technologicznie preparat do zabezpieczenia lakieru pojazdu. Jednymi z podstawowych składników, jakie są używane do produkcji powłok są tlenek krzemu i tlenek tytanu. Powłoka tworzy trwałe wiązanie z powierzchnią lakieru, co pozwala skutecznie zabezpiecza go m.in. przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, ptasimi odchodami, solą drogową oraz silną chemią. Dzięki jej zastosowaniu uzyskujemy silne właściwości hydrofobowe, które zapobiegają nadmiernemu osadzaniu się zanieczyszczeń i ułatwiają bieżącą pielęgnację samochodu, co wydaje się być szczególnie istotne dla osób, które nie mają na to zbyt wiele czasu.
A co jest najważniejsze dla wielu użytkowników zabezpieczających samochód powłoką ochronną?
Zastosowanie jej pozwala uzyskać niesamowity efekty wizualny w postaci wysokiego poziomu połysku i śliskości lakieru, który jest nieosiągalny dla wosków i sealantów.
ZALETY:
- Uzyskanie znakomitego połysku i śliskości lakieru oraz głębi jego koloru.
- Odporność na działanie czynników atmosferycznych oraz intensywnej chemii.
- Uzyskanie właściwości hydrofobowych.
- Łatwość utrzymania samochodu w czystości.
- Efektywność działania (od kilku miesięcy do kilku lat).
WADY:
- Wymagająca i czasochłonna aplikacja.
- Konieczność posiada dobrze oświetlonego, odpowiednio wentylowanego i czystego zadaszonego miejsca.
- Wymaga się regularnego serwisowania powłoki (odpowiednio częste mycie, usuwanie osadów i aplikacja preparatu konserwującego).
- Słaba odporność na działanie czynników atmosferycznych i agresywnej chemii.